<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d2534826282437361363\x26blogName\x3dakh+sufi%60s+space!\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://islamic-brotherhood.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://islamic-brotherhood.blogspot.com/\x26vt\x3d-2765123472584178178', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Wednesday, December 28, 2011

♥ mudrasah mujaddid 9

Kerajaan bornean

Raja Kerajaan Bornean itu sedang duduk di mahligainya. Sedang disuap anggur dan beberapa biji buah lain oleh gundik2 nya. Sedang ketawa berahi penuh nafsu.
“Tuanku! Tuanku! Tuanku Kerowon! Berita buruk tuanku!”

Raja terkejut. Diludahkan kunyahan anggur dimulutnya. Muka nya yang tadi sedang merah berahi sekarang berubah merah membengis.

Raja: apa adab kau dating ke istana aku dengan menjerit terlolong bagai katak tercekik ular!

Hulubalang : maaf tuanku, saya datang bawa berita buruk dari panglima badang. Erk.. tuanku, katak tak makan ular tuanku.

Raja: khabarkan beritanya!

Hulubalang : tuanku, ramalan orang tua barong benar belaka. Kubu sebuah bangunan batu kami temui di tengah hutan. penuh dengan musuh tak diundang!

Raja : orang tua barong? Argh! Tua tu aku sudah bunuh! Kau juga menyokong nya? Patutkah aku tuhan bagi kerajaan ini dikatakan akan dijatuhkan oleh sekelompok orang muda?!

Hulubalang : tuanku, apa perlu kite lakukan? Panglima badang nanti marah pada saya.

Raja: arahkan semua panglima pulang! Kecuali yang mencari penderhaka 7beradik itu! Dan kau hulubalang x guna. Kau aku hokum pancung!

Hulubalang : hah?! Kenapa tuanku?!

Raja: pertama, kau sampaikan berita huduh ini ketika aku sedang berhibur! Kedua, aku tahu kau pengikut agama 7 penderhaka! Kau aku hokum pancung!

Hulubalang bangkit dr tunduk. Menerkam raja. Pengawal lain menghalangnya. Die betul betul dihadapan raja sekarang. Die meludah raja!

Hulubalang : kau raja celaka! Membunuh rakyat bagaikan kau tuhan! Sedangkan kau sendiri tahu kau bukan tuhan! Memang kau akan jatuh! Pasti jatuh! Allah akan menghinakan engkau lebih hina dari khinzir yang kau makan itu!

Raja: bang*** ! kau sebut lagi nama tuhan 7 beradik itu! Celaka kamu semua! Pengawal, sembelih dia subuh esok! Jangan guna pisau! Gunakan benang!

Dua pengawal yg bertopeng itu mengangguk dan menarik hulubalang itu keluar.
Muka raja merah semerah saga. Dia tahu, agama 7 orang pemuda itu semakin ramai pengikut. Ditambah pula berita sedang datang “pertolongan luar” . Bagaimana hutan yang penuh denagn pokok tu sekarang sudah punya kubu batu?!

Sejak orang tua barong yang dia paksa memberitahu tafsiran mimpinya dia bunuh, dia mengerahkan askar2nya berkawal ke seluruh hutan.. bagaimana mungkin wujud petempatan berkubu disitu?!

Hulubalang : lepaskan aku! Lepaskan aku! Hancurlah kerajaan ini ditangn Allah! Hancurlah kerajaan ini ditangan Allah! Kemana kamu ingin bawa aku?!

Ibnu auf : bertenang nadim! Bertenang! Ini aku! Abdurrahman bin auf.. 7 beradik derhaka.

Salman : ya! Bertenang. Kami ni. Aku salman faris. Lihat!

Nadim : eh. Ibnu auf, salman. Macamana..

Ibnu auf : sudah2.. nanti kami terangkan. Mari pergi ke pengkalan muslim. Tuah disana..


*****************************************************
Berita
Selangor : “kami pasti! Kami Nampak ia terbang! Saya dan suami sedang tidur dan kemudian terjaga kerana terdengar bunyi deruman seperti jentera. Bila saya buka mata, saya ternampak sekolah itu terangkat dan terbang! Dan kemudaian ia hilang dalam sekelip mata!”

Berita dua hari lepas berkenaan sekolah SAM SERAKAH yang hilang masih misteri dan tidak terjawab. Pihak polis dan ahli geologi seluruh dunia masih bingung dengan kejadian ini. Semuanya agak kabur sehingga datang pekerja kantin sekolah itu yang melaporkan die melihat sekolah itu terbang pada pagi semalam.

Ahli geologi jepun yang datang mengkaji beranggapan ianya mendap ke tanah lantaran kedudukan sekolah yang berada berdekatan dengan sumber air. Geologis amerika menolak dengan mengatakan ianya mustahil kerana tiada tanda mendapan disitu. Kenyataan pekerja kantin atau lebih dikenali sebagai mak cik joyah itu dianggap pelik dan lebih mustahil.

**************************************************
Usai solat asar, ahli mpp berkumpul. Mujaddid berbincang dengan ahli2 mpp, apa yang patut mereka lakukan.

Mujaddid: dengar semua. Aku pasti, sekolah kita beralih dari tempatnya.

Farah: mustahil!!

Khalaq : aku pon mujad! Aku rase kite memang bukan lagi kat tempat asal kita.

Naila : habis tu macam mana?

Hazriq : kejap, kalau kite bukan kat tempat asal kite, kita kat mane?

Soleh: kau Tanya la mo yet yang kite jumpe petang tadi. Mane la kite sume tau!

Mujaddid: mmang kita semua tak tahu. Yang penting dekat tempat baru ni kite jgn bergaduh. Parah lagi nanti.

Soleh : kau dengar tu khalaq?

Naila: sudah la soleh. Baru mujad ckp jgn bergaduh.

Khalaq : eh! Naila, saufa mane?

Farah: die kurang sihat katanya. Berjalan dekat padang sensorang tadi carik angina

Khalaq; sensorang?!

Soleh : ha, kenapa kau ni khalaq?

Mujaddid : pasti ke ?

Khalaq: pergi carik Naila!

Naila bangkit dan bergegas pergi.. semua mata tertumpu pada khalaq yang berpeluh cemas.. menyedari hal itu, khalaq kembali buat2 tenang. 5 minit kemudian naila masih belom pulang. Mujaddid mula x sedap hati. Farah diarah pergi mencari bersama.
10 minit kemudian..

Farah dan naila : mujad! Saufa hilang!

Khalaq: ape?! Ape korang cakapa nih?

Mujaddid : nanti. Bertenang sekejap. Cerita betul2.. apa jadi?

Naila : tadi kami ke padang. Die tak de. Terus kami berpusing2 satu sekolah cari.

Farah : datang sorang budak tingkatan satu. Die kate.. die kate..

Khalaq : woi! Die kate ape?!!

Farah : ada orang tarik saufa keluar gate sekolah! Die larikan saufa!!

Mujaddid hamper pitam mendengar penyataan itu. Mata hazriq buntang! Soleh terkedu.
Khalaq bangkit meluru ke pintu surau.

I AM GRUMPY.
4:02 AM


♥AkH SuFi ;



      theGrumpyToast is very grumpy. Beware, this toast bites.

      NAME :Akh Sufi (:

♥ TagBoard



    The toast said TAG. NOT spam.

♥ Thank you

♥ know history, know everything!