<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d2534826282437361363\x26blogName\x3dakh+sufi%60s+space!\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://islamic-brotherhood.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://islamic-brotherhood.blogspot.com/\x26vt\x3d-3262124784270597887', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Friday, March 16, 2012

Cahaya terang itu menyilaukan matanya. Saufa terjaga dari tidur nya. Die sekarang berada dalam taman nan indah! Bunga2 hijau. Burung2 yg kedengaran seperti berzikir. Angin bertiup sungguh lembut dan membuai.Die lantas tertarik pada seekor rama2. Die terpesona dan lantas mengejarnya. Asyik mengejar rama2 itu, sehingga dia sampai di penghujung kebun itu.

Zass!

Rama2 tadi mati tertancap sesuatu! Terkejut si saufa. Die melihat ke bawah. Rama1 tadi tercucuk sebatang kayu yang terbang entah dari mana. Saufa menarik kayu tersebut. Walau agak ketat, tapi kasihannya pada rama2 tersebut menguatkan dirinya.

« eh ! ini… ini.. anak panah ! » angin bagaikan berubah dan kencang.

Tunduk saufa !!

Saufa kembali terkejut. Reaksi spontannya terus mnyebabkan die tertunduk. Die baru sedar. Dia dalam Susana peperangan. Kebun indah tadi hilang entah kemana. Die hanya dapat melihat rakan2 sekolahnya berpakaian perang orang zaman dulu. Bertopi besi, baju besi memegang pedang panjang. Ada yang cedera, ada yang berlumuran darah.Dan.. dan..

Khalaq sedang melihat kearahnya! Khalaq sedang berada diatas kuda. Segak berpakaian tentera dan berserban. Saufa menundukkan pandangannya ke arah rama2 mati tadi. Dalam diam pipinya terasa panas.

Angin bagaikan sekali lagi berubah. Bertiup tenang kembali.

Suasana kembali ke dalam kebun hijau tadi. Saufa mengangkat kepala. Khalaq, mujaddid, hazriq dan beberapa orang lagi berada sebaris dihadapannya dengan berkuda. Mengangkat panji hijau, hitam dan putih. Tersenyum padanya. Khalaq kemudian berkata..

“jangan bimbang! Kami akan datang dengan pertolongan Allah!”

****************************************************

“bangun!”

Saufa terjaga dengan sergahan itu. Die dikejutkan dayang2 istana yang memandang pelik padanya.

“hei anak muda. Pakaian apa yang kau pakai ini? Pelik ! seperti pakaian tujuh derhaka”

Saufa cuba berdiri dalam kepeningannya. Dia merasa sakit kepala yang amat sangat !

erk.. tujuh derhaka? Siapa tuh? Ini pakaian biasa muslimah. Kau belum pernah lihat?”

“muslimah? Sah lah kau penganut ágama tujuh derhaka. Aku pelik mengapa raja membiarkan kau hidup. Nah. Ambil pakaian ini. Masuk ke kamar mandi tetamu. Bersihkan dirimu, bersiaplah. Raja ingin bertemu dengan mu!”

Saufa melihat pakaian yang dihulurkan.

“aku tidak mahu pakaian ini. Aurat ku terdedah! »

« apa pula di rungutkan perempuan ini ? habis kau ingin pakaian bagaimana?!”

Saufa terjegil sebentar. Die terlupa. Die dimana ? kenapa dia disitu ?

« pakaian ku mestilah labuh. Auratku maruahku ! nanti ! aku dimana ? mengapa aku kesiini ? »

Dayang2 lain mula membuat reaksi pelik. mengapa wanita ini bertanya pada mereka soalan itu ?

« kau didalam istana bornean! Dalam jagaan raja kami. Baik. Kalau labuh yang kau inginkan, aku akan bawakan. Sekarang pergi bersihakn dirimu ! »

Saufa bangkit di tarik seorang dayang. Die agak keletihan. Hanya mampu akur..

I AM GRUMPY.
11:45 AM

Sunday, January 22, 2012

♥ madrasah mujaddid 10

Istana bornean

“tuanku! Da berita baek buat tuanku!”

Tuanku sedang bermain catur dengan menterinya. Menterinya kebosnan kerana die tahu, raja bornean x la hebat seperti yang raja fikir.. menteri itu terpakse mengalah kerana die tahu, jika die menang mane2 permainan menentang raja, die akan dituduh cuba merampas takhta. Lalu die akan di pancung.

Pengawal yang berteriak tadi datang bersujud betol didepan ibu jari kaki raja. Raja bornean langsung tak melihat wajah rakyatya itu.. die hanya menguis sedikit kakinya agar pengawal itu berganjak kebelakang.

Raja: ada apa kau datang petang begini?

Pengawal: kami berjaya menculik salah seorang penghuni kota! Perempuan tuanku. Pakaiannya pelik.

Raja terkejut mendengar berita itu. Dijegilkan matanya. Mukanya menyinga.

Raja: siapa yang arahkan kamu semua memandai mandai bertindak?! Bagaimana kalau mereka menyerang balas?! Kita masih belom tahu kekuatan sebenar manusia di balek kota itu!

Menteri: tuanku, bertenang!

Pengawal tadi yang gembira menghadap kini mengecut. Dahinya berpeluh lebat. Dia takut dimurkai.. di kerajaan ini, raja adalah tuhannya. Menteri adalah malaikatnya. Rakyat adalah tak lebih dari najis yang x bermakna. Jadi bile2 mereka dapat menggembirakan hati tuanku, mereka akan sedikit sebanyak rase berharga. Tapi nampaknya itu x terjadi sekarang.

Menteri: ini mungkin bole jadi berita baek tuanku.

Raja: apa yang kau cuba sampaikan?

Raja mule berminat. Menteri tersenyum

Menteri: saya mendapat berita awal, 7 penderhaka dan pengikutnya belom membuat apa2 rundingan dengan orang kota itu. Kita beri amaran awal pada mereka jangan terbabit dengan 7 penderhaka. Berkerje same dengan kita. Kita hantar surat amaran. Kalau mereka ingkar, tawanan kite penggal!

Raja tersenyap. Kemudian menepuk kepala menterinya.

Raja: dengan menculik orang mereka, mustahil mereka akan bekerja same dengan kita! Kau lupa kate si tua yang aku bunuh tu? Mereka pasti akan bersatu dan menjatuhkan aku!

Menteri: jadi kenapa tuanku masih begini? Padaha; tuanku pasti kalah?

Raja: diam!! Aku tahu apa perlu aku buat! Sekurangnye aku kalah menentang sampai terpenggal kepala ! bukan kalah mnyerah dengan anjing2 macam tujuh penderhaka !

Pengawal : erk.. kami kene pulangkan balek ke perempuannya ?

Raja memandang pengawal yang menyampuk tadi dengan penuh jijik.

Raja: kau ingin menunjukkan kelemahan dengan memulangkannya semula? Sudah!! Bawa die ke mari.

Pengawal itu beredar sebentar, kemudian datang semula dengan seorang budak perempuan di seret kasar.

Raja: lepas kan die. Bagus pengawal, kerje kau selesai disini.

Pengawal itu lega melihat senyuman dari raja itu.

Raja: oleh itu beta hadiahkan kau minuman istimewa buat pengawal seperti engkau. Pelayan! Ambilkan air!

Pengawal itu kembali ketakutan. Perutnya kecut! Die rase itu cume taktik utk membunuhnya. Die pernah mendengar rakannya dipaksa minum air bermiang buluh.. 5 hari selepasnya die mati muntah darah. Tapi air yang diberi raja haram di tolak. Mesti diminum!

Raja: ambil air ini, minum.

Pengawal itu ambil, dan minum dengan peluh bergenang ketakutan. Air matanya ditahan dari keluar. Selepas habis minum, tekaknya terasa segar! Amat segar! Kemudian die diminta pergi.

Menteri: tuanku, miang buluh lagi?

Raja: tidak. Itu air madu lebah karom istimewa. Minuman raja2.. aku hadiahkan die meminumnya. Die masih boleh digunakan. Taat dan dhaif.

Sementara itu, saufa masih dalam keadaan tidak sedar diri di tengah istana.

Raja mendekatinya. Melihat muke jernihnya dengan penuh teliti.

menteri: die seperti manusia seperti kita bukan?

Raja: apa yang kau harapkan? Tentulah die seperti kita. Kate orang tua itu, luarnya seperti kita, dalamnya punya kuasa luar biasa.

Menteri: kite perlu berhati2 tuanku!

Raja: bawa die masuk ke bilik gundikku. Beri die pakaian cantik. Pastikan die selesa.

Menteri: kenapa tuanku ingin die selesa?

Raja: buat apa yang aku perintah!!

I AM GRUMPY.
8:10 AM

Wednesday, December 28, 2011

♥ mudrasah mujaddid 9

Kerajaan bornean

Raja Kerajaan Bornean itu sedang duduk di mahligainya. Sedang disuap anggur dan beberapa biji buah lain oleh gundik2 nya. Sedang ketawa berahi penuh nafsu.
“Tuanku! Tuanku! Tuanku Kerowon! Berita buruk tuanku!”

Raja terkejut. Diludahkan kunyahan anggur dimulutnya. Muka nya yang tadi sedang merah berahi sekarang berubah merah membengis.

Raja: apa adab kau dating ke istana aku dengan menjerit terlolong bagai katak tercekik ular!

Hulubalang : maaf tuanku, saya datang bawa berita buruk dari panglima badang. Erk.. tuanku, katak tak makan ular tuanku.

Raja: khabarkan beritanya!

Hulubalang : tuanku, ramalan orang tua barong benar belaka. Kubu sebuah bangunan batu kami temui di tengah hutan. penuh dengan musuh tak diundang!

Raja : orang tua barong? Argh! Tua tu aku sudah bunuh! Kau juga menyokong nya? Patutkah aku tuhan bagi kerajaan ini dikatakan akan dijatuhkan oleh sekelompok orang muda?!

Hulubalang : tuanku, apa perlu kite lakukan? Panglima badang nanti marah pada saya.

Raja: arahkan semua panglima pulang! Kecuali yang mencari penderhaka 7beradik itu! Dan kau hulubalang x guna. Kau aku hokum pancung!

Hulubalang : hah?! Kenapa tuanku?!

Raja: pertama, kau sampaikan berita huduh ini ketika aku sedang berhibur! Kedua, aku tahu kau pengikut agama 7 penderhaka! Kau aku hokum pancung!

Hulubalang bangkit dr tunduk. Menerkam raja. Pengawal lain menghalangnya. Die betul betul dihadapan raja sekarang. Die meludah raja!

Hulubalang : kau raja celaka! Membunuh rakyat bagaikan kau tuhan! Sedangkan kau sendiri tahu kau bukan tuhan! Memang kau akan jatuh! Pasti jatuh! Allah akan menghinakan engkau lebih hina dari khinzir yang kau makan itu!

Raja: bang*** ! kau sebut lagi nama tuhan 7 beradik itu! Celaka kamu semua! Pengawal, sembelih dia subuh esok! Jangan guna pisau! Gunakan benang!

Dua pengawal yg bertopeng itu mengangguk dan menarik hulubalang itu keluar.
Muka raja merah semerah saga. Dia tahu, agama 7 orang pemuda itu semakin ramai pengikut. Ditambah pula berita sedang datang “pertolongan luar” . Bagaimana hutan yang penuh denagn pokok tu sekarang sudah punya kubu batu?!

Sejak orang tua barong yang dia paksa memberitahu tafsiran mimpinya dia bunuh, dia mengerahkan askar2nya berkawal ke seluruh hutan.. bagaimana mungkin wujud petempatan berkubu disitu?!

Hulubalang : lepaskan aku! Lepaskan aku! Hancurlah kerajaan ini ditangn Allah! Hancurlah kerajaan ini ditangan Allah! Kemana kamu ingin bawa aku?!

Ibnu auf : bertenang nadim! Bertenang! Ini aku! Abdurrahman bin auf.. 7 beradik derhaka.

Salman : ya! Bertenang. Kami ni. Aku salman faris. Lihat!

Nadim : eh. Ibnu auf, salman. Macamana..

Ibnu auf : sudah2.. nanti kami terangkan. Mari pergi ke pengkalan muslim. Tuah disana..


*****************************************************
Berita
Selangor : “kami pasti! Kami Nampak ia terbang! Saya dan suami sedang tidur dan kemudian terjaga kerana terdengar bunyi deruman seperti jentera. Bila saya buka mata, saya ternampak sekolah itu terangkat dan terbang! Dan kemudaian ia hilang dalam sekelip mata!”

Berita dua hari lepas berkenaan sekolah SAM SERAKAH yang hilang masih misteri dan tidak terjawab. Pihak polis dan ahli geologi seluruh dunia masih bingung dengan kejadian ini. Semuanya agak kabur sehingga datang pekerja kantin sekolah itu yang melaporkan die melihat sekolah itu terbang pada pagi semalam.

Ahli geologi jepun yang datang mengkaji beranggapan ianya mendap ke tanah lantaran kedudukan sekolah yang berada berdekatan dengan sumber air. Geologis amerika menolak dengan mengatakan ianya mustahil kerana tiada tanda mendapan disitu. Kenyataan pekerja kantin atau lebih dikenali sebagai mak cik joyah itu dianggap pelik dan lebih mustahil.

**************************************************
Usai solat asar, ahli mpp berkumpul. Mujaddid berbincang dengan ahli2 mpp, apa yang patut mereka lakukan.

Mujaddid: dengar semua. Aku pasti, sekolah kita beralih dari tempatnya.

Farah: mustahil!!

Khalaq : aku pon mujad! Aku rase kite memang bukan lagi kat tempat asal kita.

Naila : habis tu macam mana?

Hazriq : kejap, kalau kite bukan kat tempat asal kite, kita kat mane?

Soleh: kau Tanya la mo yet yang kite jumpe petang tadi. Mane la kite sume tau!

Mujaddid: mmang kita semua tak tahu. Yang penting dekat tempat baru ni kite jgn bergaduh. Parah lagi nanti.

Soleh : kau dengar tu khalaq?

Naila: sudah la soleh. Baru mujad ckp jgn bergaduh.

Khalaq : eh! Naila, saufa mane?

Farah: die kurang sihat katanya. Berjalan dekat padang sensorang tadi carik angina

Khalaq; sensorang?!

Soleh : ha, kenapa kau ni khalaq?

Mujaddid : pasti ke ?

Khalaq: pergi carik Naila!

Naila bangkit dan bergegas pergi.. semua mata tertumpu pada khalaq yang berpeluh cemas.. menyedari hal itu, khalaq kembali buat2 tenang. 5 minit kemudian naila masih belom pulang. Mujaddid mula x sedap hati. Farah diarah pergi mencari bersama.
10 minit kemudian..

Farah dan naila : mujad! Saufa hilang!

Khalaq: ape?! Ape korang cakapa nih?

Mujaddid : nanti. Bertenang sekejap. Cerita betul2.. apa jadi?

Naila : tadi kami ke padang. Die tak de. Terus kami berpusing2 satu sekolah cari.

Farah : datang sorang budak tingkatan satu. Die kate.. die kate..

Khalaq : woi! Die kate ape?!!

Farah : ada orang tarik saufa keluar gate sekolah! Die larikan saufa!!

Mujaddid hamper pitam mendengar penyataan itu. Mata hazriq buntang! Soleh terkedu.
Khalaq bangkit meluru ke pintu surau.

I AM GRUMPY.
4:02 AM

Friday, December 9, 2011

♥ madrasah mujaddid 8

Semua orang bersiap seperti biase..beruniform.. dan beratur seperti biase..

Cuma….

afif (paradise): aduyai.. cikgu pulak buat masalah.. da pkol 10.30! cikgunye mane?!

ahmad: ni la masalahnya.. kite lambat cikgu tau nk marah.. die lambat x de ape pon..

Hassan: berenti la ngumpat cikgu.. mak ayah korang x ajar ke sumer nih?

Afif: eh siol la die nih.. apahal ko nih? Mak bapak aku ko sebut apahal?!

Hassan: lebih baek x de mak bapak, dr malukan diorang mcm korang nih!

Khalaq kebetulan berada disitu.

khalaq: hak alah lebih si bang*** nih.. ko ni kenapa dr tadi caarik gaduh dengan paradise?

Hassan: peduli gak aku.. aku ckp bende betol.. kalo da ahli neraka, mmg x boleh nk nasihat!

khalaq naek berang. Ahmad memeberikan die sebiji batu.. diapi apikan agar dicampak kearah hassan. Lalu batu besar itu dilemparkan ke arah Hassan. Hassan lebih pantas dari khalaq. Die mngelak.

“Allah! aduh.. sakitnya..”

Suare itu diikuti dengan tangisan kecil.. suare perempuan! Suarenya seperti suara… SUARE SAUFA!

Khalaq terkejut besar! Die melihat sendiri cecair merah bernama darah mengalir dr kepala saufa.. terus die mngeluarkan kain lap yang brada dalam poketnya.. meluru terus kepada saufa yang jatuh hamper terbaring ke bumi berumput itu.. die mngusap tempat luke dikepala saufa.

Saufa: eh! Jgn sentuh saya! (menepis tangan khalaq)

Khalaq: saya.. saya mintak maaf.. mintak maap sangat.. saya x sengaja..

Saufa: x per2.. (saufa bangun dan berlari pergi dari situ.)

Hasssan, afif, dan ahmad sememangnya terkejut! X pernah khalaq sesopan itu! Dan satu lagi perkara yang mereka sendiri x kan percaya.. khalaq MENANGIS!

Khalaq tersedar dia sedang diperhati. Die mengelap sisa air jernih dr matanya kemudian memandang tajam kepada orang2 yang memerhatinya tadi.

Khalaq: ini amaran.. jangan beritahu sesape pasal nih! Fhm?!

Mereka mengangguk. Khalaq berlalu pergi.

Afif: weh Hassan.. asal ko senyum2? Aku tibai ko kang gelakkan abang khalaq.

Hassan: haha.. aku x sangke die lembut cenggitu.. siap simpan kain! Haha..

Ahmad: kuang ajar ko! Kalo lepas cerite ni kt org lain, ko x kan kitorang lepaskan.

Hassan agak cuak dengan ancaman itu.. die pon berlalu pergi. Afif memandang Hassan.. Hassan memandang afif.. “bahahahahahahaha!!” mereka akhirnya ketawa sekuat hati.. x pernah mereka jangke itu yg terjadi!

*****************************************************


Hazriq:hei! Mujaddid.. parah nih.. cikgu pon x dtg! Kenapa bende nih jadi ni?

Soleh: ni bahaye nih!

Mujaddid: tadi naila jumpe aku dengan beberapa lg mpp.. diorang kate, budak2 perempuan terdengar bunyik sungai dekat dengan dorm diorang.. ko x pelik ke? Bile mase sekolah kite dekat dengan sungai?

Ttibe khalaq dtg dngn separa berlari.. masih dengan muke kool.

Khalaq: korang x kan percaya apa yang aku Nampak. Percayalah korang x kan percaya apa yang aku Nampak.

Soleh: kau cakap ape nih? Nak mengarut pon ntah ape ntah!

Khalaq: tadi, mase aku kluar gate. Ko tau ape aku Nampak? Aku Nampak hutan belantare! X de jalanraya! X de masjid biase kite pergi.. fully pokok.. aku pusing satu sekolah, still pokok2!

Hazriq: kejap, ko buad apa kluar gate?

Khalaq: er.. argh! Ittu bukan urusannyer.. yang perlu kite fikir, apa da jadi nih?!

Mujaddid: ini mmg x pernah aku jangke.. hurm.. memandangkan cikgu x de, panggil sume budak dduk surau. Kite zikir ramai2.. hazriq, tolong panggilkan naila sbb..

Nailah: mujaddid, apa jadi ni?

Hazriq: panjangnyer pulak umor die nih.. bagus la dtg ramai2 nan mpp.. ni mujad, ko bitau diorang..

Mujaddid: apa yg terjadi, nanti kite bincangkan.,, cumenyer skarang, kumpolkan beberapa orang perempuan yang agak mahir memasak. Tlg masakkan mknn tgh ahri.. cikgu dan acik DM x kan dtg.. kite x boleh terus x mkn mcm nih..

Farah agak tidak gemar dengan pernyataan mujaddid.

Farah: kalo kite same2 mkn, kenapa kite x same2 masak? X adil! Korang senang, kitorang bersusah payah..

Hazriq: weh relek ar.. hurm.. mujad, kite panggil due 10 org lagi budak laki.. kite uruskan nasik.. OK?

Mujaddid: aku x abih ckp lagi.. mmg itu pon aku nk buat.. soleh, ko jage budak2 dekat surau.. khalaq, ko tolong soleh.. 10 org tuh kite carik same zriq..

Saufa dtg agak terhuyung haying.

Saufa: ada ape2 saya terlepas?

Soleh: saufa, kenapa kepala tu?

Khalaq tunduk. Semuaa yang lain melihat sementara saufa menutup lukanya itu..

Safa: er.. x de pape.. td saya terjatuh.. (memandang kea rah khalaq sekejap)

Mujaddid: baek! Mari mule kerja!

Sementara yang lain pergi melakukan tugas masing2, mujad mule memikirkan apa yang patut die lakukan? Sekolah ini berpindah dr tempatnye!!

I AM GRUMPY.
9:35 PM

♥ madrasah mujaddid 7

Pagi itu.. cuace sejuk mencengkam tulang.. sejuk yang belom pernah dirasai seluruh warga SAM SERAKAH.. kabus penuh! Yang ke surau hanya 5 orang lelaki.. yang perempuan 3 orang..

Usai solat..

Mujaddid: hei soleh.. ngantok betol kau nih.

Soleh: penat la.. x ingat ke aku qiam semalam?

Mujadidid: qiam? Hurm.. macam mane mane solat subuh?

Soleh: hah? Ok jer.. er.. ad skit lentok la..

Mujaddid: hurm.. soleh.. yang sunnat mmg kite digalakkan buat. Tapi yang wajib kene sempurna..

Soleh: lagi ko haling aku.. hurm.. eh.. ko perasan sesuatu x?

Mujaddid: ko nk ckp sejuk yang amat kan? Kan?

Soleh: ya! Ya Allah.. ini bukan sejuk biase nih.. berkabus penuh dekat luar tuh! Kenapa nih?

Mujaddid: aku da perasan sejak semalam lagi! Sejuk yng sgt! Jom kejut diorang2 nih.. cuace sesejuk nih pastinyer susah bangun.. jom!

Soleh : alah. Pandai la bangun sendiri. Da besar2 pon orang kejut.

Mujaddid: hurm.. laisa islam illa biljamaah.. tiada lah islam itu kecuali dengan Jemaah.. kalau nak masuk syurga, jangan sorang2 sahabat..

Soleh: masalahnya solat tu kerje individu.. seseorang tu x kan menanggung dose orang lain.. sudah la.. aku mengantuk.. nak sambung tido.. kejap lagi nak jumaat..

Mujaddid: hurm.. jadila abid yang juga menjadi daie`.. x per.. biar aku kejut..

Ahmad (pelajar biase) : mane acik DM (dean makan) nih! Da la sejuk nak mati! Hoi acik DM! kitorang bayar gaji la! Makan gaji buta ke apa? Bukak la hoi!

Roy: ntah! Bukak la cepat. Orang lapar nih! Da pukol 6.50 de la! Orang kluar lambat, marah! Die bukak lambat terhegeh2..

Khairul khalaq ; korang ketok pon x gune.. ko Nampak kerete die kt luar? X de kan? Die x dtg ke arini?

Khalaq agak pelik.. acik DM x pernah lambat.. die duduk sekumpulan dengan gengnyer.. soleh dduk juga bersama gengnye.. dan pelajar2 yg tiade dlm kategori `geng’ duduk merata..

Khalaq bangun menghampiri mujaddid yg sedang berbual dengan seorang pelajar laen sambil mnunggu.. melihat perkara itu, soleh dan hazriq turut ingin menghampiri mujaddid..

Khalaq: mujad! Ni bile acik ni nk bukak nih? Ak x Nampak pon kereta die.. die x dtg ke?

Hazriq: ko ingat die tahu ke? Kite sumer kelaparan nih.. da tuh aku rase sejuk gile2..

Soleh: apa yang nak kite buat ni mujad? Budak2 da mule bisng2 nih..

Mujaddid: hmm.. aku pon x tahu kenapa jadi macam ni.. x per la.. kite skip mkn pagi kite nih.. siap2 ke sekolah..

Hazriq: hurm.. ok.. tapi aku lapar la mujad!

Soleh: betol ckp die mujad.. kelaparan kita nanti.

Khalaq: mcm perempuan! Da2.. kalo da si mujad ckp skip, kite skip la!

Hazriq dan soleh automatic tersenyap. Mujaddid hanya mengurut2 janggut nipisnya. Khalaq kemudian berdiri diatas kerusi didepan dewan makan..

Khalaq: baek sumer! Pagi ini kite cancel mkn! No breakfast! Acik DM ada masalah sikit! Dalam kiraan 3 korang bersurai!

Hassan (ahli ghuraba`) : mane ko dapat peraturan cenggini? Kami lapar nih! Kebende pulak masalah?!

Ahmad : weyh! Yang ko ni apahal? Die kate bla, kite bla lah! Yang ko nk mngamuk apahal?

Hassan : x de masalahnya ko nk kebulur ke?! Sunnah nabi tu sarapan dulu! Ko mane reti agame?!

Khalaq: wey! Yang ko hine budak aku apahal? Da cukup rase nikmat hidop da?

Soleh : da khalaq! Betol la budak Hassan tuh ckp. Org lapar la! Kite bukak jer DM nih! Bukak! Buka! Buka!

Semua ahli ghuraba` kelihatan mule bangun.. menjerit perkataan buka berulang kali.. ahli2 paradise memandang sesame sendiri..

DIAAAAAAAAAAMMMMMMMM!!!

Semua org kaku..

Mujaddid : bahagian mane dlm sunnah yang ajar korang x sabar? Bahagian mane dlm sunnah yang ajar korang bising2 dekat tempat makan?!!!

Sumer org tersenyap.. sunyi dewan makan lelaki.. hazriq mendekati mujaddid.. mengusap belakangnya.. mujaddid menghela nafas seketika..

Mujaddid: dengar tuan2 yang saya hormati.. mohon maaf lah.. kalau kite nak marah2 pon da x gune.. acik DM x dtg hari ni.. kenapa? Allah saje yg tahu.. disebabkan cuaca amat sejuk, dan mase yg sudah lame kite ambil utk menunggu, saya minta kite pergi bersiap kesekolah dahulu.. akan saya uruskan hal ni dengan penyelia asrama.. tlg pergi sekarang..

Semua pelajar keluar tanpa banyak bunyik.. kecuali 4 org td..

Mujaddid: aku dah rase.. inilah yg dikatkan akan terjadi oleh pak sunan

Hazriq: biar betol.. kebuluran dan kesejukan? Ini yg dia kate ke?

Ketanggg!! Kepala hazriq diketuk dr belakang..

Hazriq : aduh sakit la si**!! Apahal nih?

Khalaq: kau ingat sesuai buat lawak waktu2 nih? Pak sunan tuh Cuma ckp bersedia dengan sesuatu.. bingai betol die nih..

Soleh: berhenti la mencarot! Korang ni mmg ahli neraka la!

Mujaddid: soleh.. kite bukan tuhan.. jgn ckp sembarangan.. hazriq, khalaq.. jgn biasekan perkataan kerass.. nanti keras hati..

Hazriq mengusap belakang kepalanya.. masih belom hilang sakitnya..

Hazriq: ok dah! Masalahnye apa kite nak buat..

Mujaddid: kite bincang dulu dengan cikgu bertugas.. ustaz rahman..

Soleh: wah.. terlupe mungkin.. die x de.. die kan keluar malam td.

Khalaq; maksudnya kite sendirian kat sekolah ni? Parah ni..

Mujaddid: x per la.. kite tunggu ustaz hubbuddin.. nanti kite bincang dengan die..

I AM GRUMPY.
2:56 PM

♥ madrasah mujaddid 6

Itu misterinya!

Ustaz hubbuddin memicit micit kepalanya.. agak runsing memikirkan sekolahnya benar-benar hilangbahkan sesape saje didunia ini pasti berat memikirkan masalah itu! Kemudian isterinya datang membawa air teh panas. Sesuai minuman itu untuk petang itu. Isterinya memeluk lehernya.. mengucup pipinya lembut..

Isteri : kenapa sayang?

Ustaz hubbudin : macam mane boleh hilang? Macam mane?! Mustahil! Sgt mustahil!

Isteri: sudah la bang. Jgn dikesali bende yg x boleh kite kawal. Yg lepas tu takdir.. andai Allah kate jadi.. jadilah die bang.. hurm.. pihak polis kate ape?

Ustaz hubbuddin: pihak polis pon x pasti apa yg jadi.. cume, abang pelik la.. kenapa hanya orang2 yang ada kaitan dengan sekolah tu je yg rase gempa bumi yang abang rase tuh..

Isteri: abang ada ingat x ustaz sunan ad pernah kate kat kite, satu malam bakal dtg. Gempa dan angin akan bersatu.. ingt?

Ustaz hubbuddin: yer! Abang ada ingat.. ustaz sunan sendri pon ade terasa gegarannnya. Cume die kate, jangan bimbang. Semuanya akan baek. Hurm. Kalau nak kate sekolah tu dibom, x kan hilang seratus peratus mcm tuh!

Isteri: dan abang.. jangan lupe yer.. dalam sekolah tu masih ada budak2! Macam mane nanti bang?

Ustaz hubbuddin: tu yang abang fikirkan. Abang da anggap diorang anak abang.. kalo diorang hilang, hilang la anak abang!

Isteri ustaz hubbuddin melepaskan pelukan.. duduk di depan suaminya.

Isteri: kita tawakal je la bang.. kite cube yakinkan mak ayah budak2 tuh supaya x de siapa yang saman sekolah. Saya kesian kata bang. Xper la.. abang rehat2kan la pikiran yer?

Ustaz hubbuddin : apa kemungkinan yang berlaku? Sekolah tu dibom? X mungkin. Kalo yer pon nak buat ape bom? X kan kot sekolah tu masuk kea lam bunian. Eh.. apa aku merapek nih.. x perlah.. ya Allah, kau pemberi ujian, ko juga kunci ujian. Tunjukkan jalan ya rabb!

episod 1

episod 2

episod 3

episod 4

episod 5

I AM GRUMPY.
2:44 PM

Wednesday, December 7, 2011

♥ madrasah mujaddid 5

Untung Qiam!

khamis malam Jumaat..

Mujaddid terjage!

Die menyapu peluh di dahi.. sudah 5 kali die terjage kerana bermimpi berlakunya gempa bumi.. die terjage kerana merasakan ianya seolah2 gempa bumi sebenar!

Tp die menolak kemngkinan itu..

Mujaddid : ini Allah nak suruh aku qiam nih.. elok sgt la. X pyh tunggu pkol 4, pkol 3 pon aku da boleh qiam..

Pagi itu tersangat dingin! Hujan lebat. Sangat lebat! Mujaddid menguatkan diri mnyuci diri.. berwuduk.. tapi pelik.. pagi tu laen sedikti.. sejuknya lain macam..

Mujadiddid ke surau.. die ternampak soleh sedang berzikir.. khusyuk.. sampai terlentok..

Mujaddid : soleh, ko ngantuk tu.. tidur dulu.. kejap lagi aku kejut.. x bangun subuh kau karang..

Soleh: x per.. aku nak lawan nafsu ni..

Mujaddid: ko x tido dr pkol baper nih?

Soleh:dr malam tadi aku x tido

Mujaddid: huh! Patot la muke kepenatan.. amte merah.. pergi la tido dulu.. ko menyiksa jasad nih!

Soleh: apa ko nih? Ak nak buat baek ko nk halang? Menghalang orang dr jalan Allah tuh berdosa besar ko tahu?

Mujaddid: hurm.. kalo nak jumpe tuhan, cube la dlm keadaan bertenaga.. Allah x suruh kau menyiksa badan sampai x berehat macam nih.. nabi qiam jugak, tapi bukan x tidur..

Soleh: aku x bertenaga ke?

Mujaddid: haha ko nih soleh.. x per la.. baring.. tidur la.. esok kite bincang lagi..

Soleh: ………………………………………………

Mujaddid membaringkan soleh.. dan semnit kemudian ….

Soleh:zZzZzzzZZZZZ

Mujaddid; haih.. kan senang tidur dulu baru bangun.. esok subuh x la lentok..

“ dan kami jadikan malam mu itu rehat bagimu”

Mujaddid solat tahajud seperti biase. Ketika sujud terakhir.. die merasakan sesuatu! Gegaran itu berlaku lagi! Dan kai ini die pasti! Ianya bukan lagi mimpi! Usai die solat die melihat sekeliling.. soleh yang tidur bersama beberapa org puak Ghuraba` masih lena. Tiada siapa yg perasan ke?!

Firdaus : kenapa mujaddid? Terasa bergoyang lagi?

Mujaddid: aah.. ko rase x? aku fikir aku bermimpi..

Firdaus: siapkan diri mujaddid.. ko bakal bertemu satu zaman kegetiran..

Mujaddid; apa ko cakap nih? Aku x faham! Hei2.. jangan pergi dulu.. jawab dulu soklan aku..

Soleh : hei mujaddid! Ko nih.. kenapa? Tadi suruh aku tidur.. ko kejut aku balek kenapa?

Mujaddid: aku bukan kejut kau! Aku panggil firdaus..

Soleh: firdaus mane? Mane ada orang name firdaus sekolah ni!

Mujadid; er.. alamak.. penyakit aku.. eh! Satu lagi, ko x rase e gempa bumi tadi?

Soleh: gempa kebende? Elok jer.. da la! Aku nak tido.. da la sejuk semcam hari ni.. angina kat luar deras macam kite ni bergerak dalam kereta laju.. SEJUK!

Mujaddid: er..

apa yang mujaddid rase? Apa erti sebenarnya? Setialah membace kalo nak tahu..

Masih bersambung..

Episode 1

Episode 2

Episode 3

episode 4

I AM GRUMPY.
5:38 AM

Thursday, December 1, 2011

♥ madrasah mujaddid 4

Meeting

Khairul khalaq : argh!! korang tau tak betapa bosannyer aku menunggu korang startkan usrah ke apekebndenyer ni. Buang mase betul!

Soleh: kau nih tak reti betul sabar. Nak jadi ahli nerake ke? Yang selama ni kau fly semua tuh x buang mase?

Khairul khalaq :haih biadab nyer pulak kau nih. Ko tu pasti ahli syurga? Ko cakap sekali lagi aku pijak muke kau.

Naila :korang takde keje lain? Bergaduh dalam rumah Allah.. nak bergaduh tolong la keluar.

Farah (pembantu khalaq) : betul la. Da berapa lame kite duduk tercongok kat sini. Majlis tak mule2 jugak. Mane la budak baru ni.

Saufa (penolong hazriq): tolonglah hormat die sikit. Die memang budak baru. Tapi die pres kite sekarang.

Farah : apa masalah kau ni lagi dengan aku? Aku bukan hina kau. Aku cakap pasal Mujad. Ko marah ni ko ada hati pulak ke kdengan die?

Khalaq : asal ko marah plak Farah?

Naila: sudah, yang laki da senyap korang pulak nak bergaduh.

Hazriq: hebat sangat ke Mujad ni sampaikan pasal die pon ada yg nak bergaduh gaduh?

Khalaq : hah! Panjang umur ko. Cepat la mula.

Mujad : mintak maaf lambat. Sebenarnya bukan lambat, memang janji kita pukol 2. Yang semua orang dating pukol 1 buat apa?

Khalaq mengetuk kepala hazriq.

Hazriq : aduh! Apahal la bodoh.

Khalaq : da kau tipu kitorang. Padan dengan muka kau.

Mujad : sudah! Kita buka majlis dengan ummul furqan.

Semua orang mula tersenyap. Ini meeting pertama mereka selepas dilantik mnjadi pimpinan sekolah. Dan ini kali pertama mereka belajar membuka majlis dengan al fatihah. Agak terkejut dengan tegasnya seorang pemimpin.

Mujad : salam alaikum. Baek, straight to the point. Kite baru naik jadi pimpinan kan? Jadi pertamanya mari kite bincangkan masaalah antara kita.. supaya pimpinan sendiri x bermasalah.. hurmm.. sape yg rase tak mahu pegang jawatan masing2?

Senyap.. saufa mengangkat tangan, kemudian farah, kemudian khalaq, kemudian soleh dan akhirnya semua mengangkat tangan kecuali naila dan mujaddid..

Mujaddid : pulak dah.. habis mcm mane due hari agi nih?

Soleh: due hari lagi?

Naila: ape kene due hari lagi?

Mujadid: kate pakcik tukang kebun tuh, akan jadi sesuatu due hari lagi. Kite kene sedia jadi pimpinan katenyer..

Khalaq: ko percaye ckp org tue tuh? Die tu da nyanyok.

Hazriq: sape kite nk ckp mcm tuh kt die? Pak cik tuh da lame berjase ko ckp mcm2 plak.

Khalaq memandang tajam kea rah hazriq, hazriq pulak buat tak tahu..

Saufa: er.. saya rase tak elok kite ckp mcm tuh.. pak cik sunan orang kate tinggi firasatnya.. musti ada makne atas apa yang die cakap tuh..

Khalaq senyap.. Saufa memamng jarang bercakap..

Mujaddid : tapi tak pe la.. pak cik tu pon x cerite ape2.. cume kite sediakan mental dan fizikal.. ingat kawan2, kate orang kite ni dipilih oleh tuhan.. jadi hiduplah dengan acuan tuhan.. ingat!

kalo nak lagi phm.. bace episode2 sebelum nih..

1-episod satu

2-episod due

3- episod tige :)

I AM GRUMPY.
8:14 AM

Tuesday, November 29, 2011

♥ madrasah mujaddid 3

Selangor : rakyat tempatan dikejutkan dengan kejadian aneh yg berlaku di sini semalam. Sekolah Agama Menengah Serambi Mekah atau lebih dikenali deengan singkatan SAM SERAKAH disini dikatakan HILANG dari tempatnya. Kejadian aneh ini mengundang perasaan takut pada masyarakat sekitar. Bercakap tentang perara ini, pengetua sekolah SAM SERAKAH berkata kejadian ini bukan sahaja tidak pernah terjadi di Selangor, malahan tidak pernah terjadi didunia.

“saya bergegas ke sekolah pagi Jumaat tapi tiba-tiba tersedar sekolah saya hilang dan tiada ditempatnya. Kejadian aneh sudah saya rasakan sejak semalam dimana ada getaran seakan akan gempa bumi terjadi. Kemudian terus saya telefon polis.” Kata pengetua SAM SERAKAH

“saya yakin ada penerangan yg logis tentang kejadian ini. Setahu saya memang x pernah terjadi dalam sejarah perkara ini. Pihak polis dan pihak geology Negara masih mengkaji perkara ini. Tetapi laporan yang saya dapat menafikan kejadian gempa bumi terjadi. Dakwaan pengetua dan pekerja2 sekolah ini amat ganjil.” Kata ketua polis yg mngetuai siasatan ke atas kejadian pelik ini.

Akhbar hari itu diselak penuh semangat oleh anak kepada petani sekolah itu. Atau nama sebenarnya pak Sunan. Pak sunan hanya membuat reaksi biasanya apabila diberitakan hal tersebut oleh anaknya.

Anak: abi, macam mane abi boleh duduk tenang mcm niih? Sekolah tu hilang abi!

Pak sunan : yer.. habis tu kamu nk abi buat apa?

Anak: err.. sekurang kurangnya bace berita tentang sekolah tu.

Pak sunan: itu yg pernah abi beritahu kamu dulu. Sekarang semuanya mesti di selesaikan oleh anak terpilih itu.. MUJADDID..

Anak Pak sunan teringat kata2 ayahnya. Ayahnya bermimpi melihat sekoah itu berkabus tidak dapat dilihat.. lalu diterangi satu cahaya yg datangnya dari seorang anak muda.. MUJADDID.. nama itu dicadangkan oleh ayah nya menjadi presiden sekolah. Pelik. Padahal baru sekali ayahnyer terpandang Mujaddid.

Dan ntah kenapa pengetua terus angkat Mujaddid. Kate org, pengetua sgt percaya pada ayahnye. Dan kate org, selalunya apa yg dijangka ayahnya pasti menjadi.. cume persoalannye…

Apa yang bakal jadi?

Kemana pergi sekolah tu?

Sampai bile ia akan hilang?

Untuk mengetahui kisah selanjutnya jgn malu jgn segan melawat blog ni lg..

Anda trase nk bace episode lepas2? Sile la tekan yg dibawah..

1-madrasah mujaddid 1

2-madrasah mjaddid 2

3-madrasah mujaddid 4

4-madrasah mujaddid 5

5-madrsah mujaddid 6

6-madrasah mujaddid 7

I AM GRUMPY.
5:23 AM

♥ madrasah mujaddid 2

2-diari mujadid

Hari rabu.. 2 hari sebelum kejadian sekolah agama itu hilang…

Hai latiful qalb!

Masok hari ni da 3 hari aku jadi president di sekolah yg baru 3 bulan aku masuk nih.. kalo la cikgu tahu aku ni penghidap D.I.D.. musti die x naekkan aku jd president.. hurm..( agak2 dieorang tahu ke D.I.D tuh apa? haha)

Hurm.. aku mmg x tau kenapa aku dinaekkan jd president.. dan aku x yakin langsung boleh ke x.. tp kalo dilihat budak2 kat sini, ada sebab jugak cikgu amik budak baru jadi president.. masalahnyer aku rase silap besar..

Sekolah baru aku ni agak pelik.. ada 3 puak la setakat yg aku Nampak.. group yg baek2 aku Nampak selalu mengasing diri dr bercampur dengan budak2.. selalu sgt benci dekat budak2 lain.. hurm.. apa la masalah diorang nih.. owh yer, ad name group diorang nih.. Ghuraba`.. name pon maksudnyer terasing.. mungkin amik dr hadis nabi berkenaan org islam yg asing di akhir zaman.. hurm.. x tau le..

Satu lagi group.. cikgu panggil group masaal.. tp diorang ada name geng sendri.. paradise.. name best, tp malang bende2 yg diorang buat x best.. nak kate jht, x de la jht.. nakal.. tp nakal tahap gile.. dan awal2 ak masuk sni aku da dipedajal dek anak2 buah paradise.. haih..

Dan group terakhir.. x bernama.. aku yg groupkan diorang.. diorang ni org2 yg amik jln tngh.. nk kate dlm group ghuraba` x, nak kate dlm paradise pon lg x.. setengah2 jer.. ak namekan jugak diorang ni supaya bernama.. moderation..

Jadi aku dengan tibe2 diberi amanah menyatukan kumpulan2 besar ni.. nasib la ak ad exco2 membantu. korang nak tau apa yg uniknyer? Ustaz borhan lantik exco2 tuh dr setiap golongan.. setiap golonga ada wakil jd exco. dan setiap kali aku buat meeting akan bercakaran la budak2 nih.. same la dengan budak perempuan skola nih.

Owh yer.. ak ada penolong. name die Na`ila Al Farafishah. berputar jugak la lidah aku menyebut name die nih.. comel ke x die ni ko tnyer? Hurm.. jgn piker sgt.. igt2 le Allah tu tngok kite.. tapi comel la skit2. hahha. jauh betol aku nih.

Jadi ko tlg la doakan aku yer latiful qalb. moge ak dapat teruskan perjuanagan yg mulenyer aku sendri ponx nak. nanti kalo ad mase…

Hazriq : mujad ! ko ni ckp dengan sape nih ?

Mujaddid : err.. dengan latiful qalb..

Hazriq : latiful qalb? Ko mrepek apa nih? Mne ad org situ.. hish, da la.. jom! Meeting.. da pkol bape nih..

***************************************************


terlepas episod ? try ler bace..

1-madarasah mujaddid 1

2-madrasah mujaddid 3

3-madrasah mujaddid 4

4-madrasah mujaddid 5

5-madrasah mujaddid 6

6-madrasah mujaddid 7

x phm apa tu DID? tekan perkataan BIRU.

I AM GRUMPY.
2:29 AM

Sunday, November 27, 2011

♥ madrasah mujaddid 1

1-sekolah

Pagi jumaat di rumah agam itu.. Isteri ustaz hubbuddin membetulkan tali leher suaminya.. kemudian menyentuh2 mata suaminyer yg kelihatan kuyu..

Isteri : abang, ngantok ker? X cukup tido ker smalam?

Ustaz hubbudin : awak x rase ke gempa bumi semalam.. walaupon sekejap tapi kuat buyiknyer,, lepas tu terus saya x dapat tidor lagi. awak x dengar?

Isteri: abang nih.. saya x dengar apa pon.. lagipon ada ke gempa bumi jadi kat tempat kite nih.. x kan kot.. há! Abang jangan cakap sya tidur mati ea?! Nanti cubit tau La..

Ustaz hubbuddin: buat apa La saya nak tipu isteri abang yg abang sayang nih?! Hurm.. abang rase x sedap hati La..

Isteri : insya Allah.. x de ape2.. abang penat sgt mungkin.. penat la tuh..

Ustaz hubbuddin : hurm.. x tau la.. doa kanlah abang dapat nampak generasi SAM SERAKAH tu bangun buat julung kali.. mimpi indah abang nanti ! ok la sayang.. abang da lambat nk g kawen nih.. eh2.. lambat nak g pejabat nih.. haha

Isteri : abang jgn ngade2 ea ? haha.. alah, x per jugak abang kawen baru.. dapat saya rumah dekat syurga nanti.. ok bang.. imah doakan abang dapat keje slamat dan dapat redha Allah..

Ustaz hubbuddin menaiki kenderaan dengan nama Allah.. siap berjuang.. mengirim senyum mesra buat isteri.. dan dengan menaiki kereta gen2 nyer yg da calar2 di kerjakan anak muridnyer menuju ke sekolah.. sekolah yang x samapi 5 minit dr rumahnya..

Selepas memecut di simpang 3, ustaz borhan merasa sedikit janggal.. die terlepas simpang masuk sekolah.. die membuat pusingan U dan sekali lagi terlepas simpang.. die mengundur kenderaan dan berhenti mngejut.. die kluar dr kereta.

Ustaz hubbuddin : Ya Allah.. mane skolah aku? Kenape x de pape kt sni? Mane sekolah aku?!

Yang wujud di tapak sekolah itu hanyalah Padang jarak Padang terkukur.. bersih tanpa kesan.. ustaz hubbuddin hampir pengsan melihat sesuatu yang x pernah terbayang seumur hidupnya! Die pantas memicit butang telefon..

Ustaz hubbuddin: salam alaikum hello.. polis! tlg dtg ke sini sekarang jugak!


to be continue..

(ada istilah yg x pasti apakah maknenye itu? check la!)

episod 2

episod 3

episod 4

episod 5

episod 6

episod 7

I AM GRUMPY.
10:16 AM


♥AkH SuFi ;



      theGrumpyToast is very grumpy. Beware, this toast bites.

      NAME :Akh Sufi (:

♥ TagBoard



    The toast said TAG. NOT spam.

♥ Thank you

♥ know history, know everything!